KAUM wanita amat mengambil berat mengenai
kecantikan, terutamanya kecantikan wajah kerana wajah yang pertama dipandang
orang apabila berjumpa.
Oleh itu, ramai di kalangan wanita sanggup
membelanjakan wang yang banyak untuk mencantikkan wajah. Antara cara dianggap
boleh mencantikkan wajah dan rupa paras ialah dengan membentuk bulu kening atau
alis mata dengan mencabut dan mencukur sebahagian atau kesemuanya sekali.
Kemudian bulu kening akan dibentuk semula
dengan alat solekan seperti celak dan pensil alis sehingga kelihatan lebih
cantik dan menarik.Amalan itu bukanlah perkara baru dalam dunia persolekan
wanita tetapi sudah diamalkan wanita di zaman jahiliyyah sebelum kedatangan
Islam dan berterusan hingga hari ini.
Malah
dengan kebanjiran pelbagai jenis alat solek di pasaran serta kepakaran yang
ada, bulu kening atau alis yang sesuai dengan raut wajah seseorang boleh
dibentuk dengan mudah.Walau bagaimanapun, wanita hari ini perlu memastikan apa
yang dilakukan tidak bercanggah dengan ajaran Islam, termasuk bidang
persolekan.Merujuk kepada teks syarak berkaitan persoalan ini, terdapat dua
hadis yang menegur secara langsung perbuatan mencukur bulu kening.
Daripada
Abdullah bin Masud, daripada Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Allah
melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah)
atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya
(al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Perbuatan
itu telah mengubah ciptaan Allah. (riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud)
Ibn
Hajar pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka
dengan alat pencabut.
Perkara
ini membabitkan satu riwayat tabf berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari,
bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, puteri Rasulullah
saw.Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.
Beliau
lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang
bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah
menjawab: “Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu
mampu.”Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang
menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda:”Allah melaknat wanita-wanita yang
mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain
mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah
gigi supaya kelihatan cantik.
Perbuatan
itu telah mengubah ciptaan Allah.”Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi
berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita
boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan
seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.Namun demikian, beliau tidak boleh
mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka, termasuklah bulu kening untuk
membentuk alis mata yang cantikMengenai hadis kedua pula, ulama menjelaskan
pengertian al-Namisah.
Ibn
al-Athir berpendapat ia bermaksud wanita-wanita yang mencabut bulu-bulu yang
terdapat pada kawasan muka dengan tidak menggunakan alat pencabut.Ibn Hajar
pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut bulu-bulu di muka dengan
alat pencabut.Abu Daud pula berpendapat, ia bermaksud wanita yang mencabut
bulu-bulu kening atau mencukurnya dengan pisau pencukur sehingga kelihatan
halus.
Keterangan
di atas menunjukkan perkataan al-Namisah merangkumi semua pengertian iaitu
mencabut bulu-bulu di muka untuk kelihatan cantik dan berseri.Majoriti fuqaha
berpendapat, mencabut atau mencukur bulu kening sehingga kelihatan halus adalah
diharamkan sama ada kepada lelaki atau wanita kerana perbuatan itu termasuk
dalam istilah mengubah ciptaan Allah sebagaimana dijelaskan dalam hadis kedua.
Namun
demikian, bagi wanita yang mempunyai terlalu panjang atau terlalu lebat
sehingga kelihatan jelik, bolehlah mencabutnya sekadar membolehkan kelihatan
halus kerana ia tidak dianggap mengubah ciptaan Allah.Kesimpulannya, berhias
untuk suami adalah diharuskan tetapi membentuk bulu kening dengan mencabut atau
mencukurnya sehingga menjadi alis yang cantik adalah tidak dibenarkan.
Menghilangkan sebarang tanda yang menjelekkan pandangan di badan, termasuk muka
seperti jerawat, jeragat dan bintik hitam, adalah dibenarkan sama ada wanita bersuami
atau tidak.
Dalam
keghairahan wanita mencantikkan wajah untuk menambat hati suami atau
sebagainya, jangan sampai terkeluar daripada sempadan yang digariskan oleh
syarak kerana kecantikan bercanggah dengan syarak akan menggadaikan diri
sendiri.
No comments:
Post a Comment
Your Point Of Views..